Romige ovenklassieker met spek, spinazie en ei, fijn simpel en smaakvol!
Ingrediënten
- 600 gr aardappelpuree, zelf gemaakt van verse aardappels en een puree-knijper is het lekkerst!
- 100 gr oude geraspte kaas
- 100 ml half-volle melk
- 1 el boter
- 1 ui, gesnipperd in kleine stukjes
- 400 gr bladspinazie
- 4 eieren
- 150 gr gerookte spekreepjes
- Peper en zout naar smaak
- Snufje nootmuskaat [zelf raspen is het lekkerst!]
Bereiding:
- Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet een ovenschaal in met boter.
- Kook de eieren hard in 9 minuten laat ze schrikken, pel en snijd in plakjes.
- Bak het gerookte spek in een droge pan knapperig. Voeg de ui toe en fruit tot ze glazig zijn (2 tot 3 minuten) mee.
- Voeg de spinazie toe en laat slinken. Breng op smaak met peper, en nootmuskaat. spek bevat veel zout, voeg naar smaak zout toe. [zelf doen we dat niet!]
roer alles goed doorelkaar heen. - Meng de melk door de aardappelpuree en roer doorelkaar tot een homogeen mengsel.
- Schep de helft van de puree in de ovenschaal en verdeel dan de spinazie en bedek de spinazie met de plakjes ei.
- Dek af met de rest van de puree en maak een eigen relief in de puree.
- verdeel dan de geraspte kaas over de puree-laag en bak dan in de oven tot goudbruin. [25-30 minuten].
Geef een reactie